Lev varje dag som det vore den sista

2012-02-02
18:47:46

RECEPT PÅ MACARONS
I veckan bakade mamma och jag såkallade "macarons" till hennes födelsedag. Tyckte dom kakorna var väldigt coola och dom var faktiskt riktigt goda! Så därför tänkte jag lägga upp ett recept här nu, på dom macarons vi gjorde! Receptet är för 20 dubbla macarons och ugnen ska stå på 150 grader.
Ingredienser
  • 100 g skalad mandel
  • 3 äggvitor
  • 2 1/2 msk strösocker
  • 3 dl florsocker
  • Om man vill färgsätta dom kan man droppa i hushållsfärg (vi gjorde våra rosa)
Ingredienser till smörkrämen
  • 100 g rumsvarmt smör
  • 1 1/2 dl florsocker
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 1 ägggula
Man kan även göra olika smaker på smörkrämen, här är några!
Rosa smörkräm med smak
  • Allt som stod ovan (ingredienser till smörkrämen)
  • 2-3 msk hallonsylt
  • Ta 1 dl florsocker istället för 1 1/2 dl!
Grön smörkräm med smak
  • Allt som stod ovan (ingredienser till smörkrämen)
  • Finrivet skal från 1 lime
  • 1/2 msk pressad lime
Brun smörkräm med smak
  • Allt som stod ovan (ingredienser till smörkrämen)
  • 1 1/2 msk kakao

    Smörkrämen är det bara att blanda ihop alla ingrediener, lätt som en plätt!
Gör såhär
1. Mal mandeln i mandelkvarn, det ska bli 3 1/2 dl mandelmjöl
2. Vispa äggvitorna med sockret på låg hastighet tills det liknar ett vitt skum. Tillsätt 1 dl siktat florsocker och vispa till en fast maräng cirka 2 min.
3. Blanda resten av florsockret med den malda mandeln. Vänd ner den siktade mandeln och florsockerblandningen i äggvitevispet med en slikepott.
4. Tillsätt önskad färgsättning.
5. Fyll en spritspåse.
6. Spritsa ut, ungefär i storlek som en 5-krona, på en plåt med bakplåtspapper. Låt dom vila i cirka 30 min, grädda sen i nedersta delen av ugnen i 15 min.
7. Låt dom svalna, lägg på smörkrämen och sätt ihop dom 2 och 2.
KLART!
Hoppas ni föstod, receptet var lite krångligt men jag försökte förklara så gott jag kunde iallafall!
Såhär blev våra, ljusrosa och fina

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: